SEORANG USTAZ TELAH MEMBERI PENERANGAN TENTANG SALAH KE NAIKKAN BENDERA PUTIH? “IA DIKIRA SEBAGAI KEBAJIKAN..”

Kebelakangan, kec0h di serata media sosial tentang inisiatif menaikkan atau mengibarkan bendera putih sebagai tanda meminta bantuan.

Bagaimanapun, ada segelintir pihak yang menegah perbuatan menggunakan bendera putih untuk meminta bantuan dan menasihati rakyat sepatutnya mengangkat tangan berdoa kerana doa merupakan bendera kekuatan dalam ujian kehidupan.

Bagi menjawab isu tersebut, seorang pend@kw4h yang juga merupakan guru pondok Ustaz Muhaizad Muhammad memberi pencerahan berkenaan segala persoalan tentang ‘bendera putih’.

“Baguslah kibar bendera putih minta bantuan, galakkan orang buat kebajikan”

Video:

“Kibarkan bendera putih itu atas nama nak minta bantuan baguslah. Maka sebab itu orang datang tolong. Baguslah. Jadi perbuatan ini dikira sebagai kebajikan. Orang nak buat kebajikan, orang nak bagi pertolongan mudah,” jelasnya.

Menurut Ustaz Muhaizad perbuatan tidak salah kerana ia memudahkan orang lain untuk melakukan kebajikan.

Selain itu, dia turut menyentuh tentang perasaan individu memerlukan bantuan yang mana kadangkala mereka malu untuk meminta. Jadi, bendera putih merupakan satu inisiatif terbaik buat mereka.

“Kadang-kadang ada orang malu lebih-lebih lagi sekarang ni musim orang bunvh diri sebab lapar, dengan sebab tak boleh makan, dengan sebab tert3k4n bunvh diri,” tambahnya lagi.

Kesal terhadap segelintir pihak yang pandang serong

Bukan itu sahaja, Ustaz Muhaizad meluahkan rasa kes4l apabila ada segelintir pihak yang memandang neg@t1f terhadap perbuatan yang boleh menggalakkan manusia berbuat baik ini.

“Tapi manusia ni tak tahulah. Dalam suasana orang nak buat baik, ada orang pandang t4k baik pula. Pandang t4k baik kata ada makna di sebalik dia lah, bendera lah, apa lah. Sekarang ni tak payah fikir niat orang lah.

“Yang penting berzikir dengan Allah Taala. Nak m4ti pun kita bersama Allah insyaAllah. Betul ke macam tu? Cuba tengok kalau awak lapar nanti macam mana. Mesti cari di rumah orang juga. Yang cakap tu perut kenyang,” katanya.

Kesimpulannya, perbuatan menaikkan atau mengibarkan bendera putih bukanlah 1 kesal4h4n. Sebaliknya, ia sebagai inisiatif selepas berdoa yang mana seseorang perlu berusaha untuk mendapat bantuan kemudian barulah bertawakkal kepada Allah.

Tambahnya lagi, individu yang berpendapat neg4tif terbabit tidak merasai kesus4h4n, oleh itu mudahlah bagi mereka untuk berkata sebegitu.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen bersetuju dengan pendapat Ustaz Muhaizad. Dalam pada itu, mereka turut menyuarakan perasaan tid4k puas hati terhadap pihak yang memandang serong berkenaan usaha tersebut.

Kalau tak taksub kepartian, mudah nak faham isu ni


Zaman arwah Tuan Guru Nik Aziz, statement macam ni lah


Sampai bila nak tunggang agama?



Best bila dengar guru pondok bagi ceramah


Sudah baca artikel ini?Mohon komen dan share sahabat semua..Terima Kasih Banyak!

Sumber:ohmymedia.com