Sayu… bapa ‘pergi’ ketika anak nak masuk dewan bed4h oper4te mata, selesai pembed4han anaknya ‘tolak’ nasihat doktor… pilih menangis, tahan kes4kitan!

LULUH hati seorang anak apabila bapa yang disahkan pos1tif Cov1d-19 men1nggal dunia di Kelantan.

Lebih memilukan apabila perkhabaran duka itu diterima dari jauh di Kuala Lumpur, ketika sedang menunggu untuk menjalani pembed4han mata di h0spital.

Begitulah dugaan hebat yang menimpa Nor Alwani Abd Wahab selepasnya bapanya berusia 65 tahun men1nggal dunia di H0spital Raja Perempuan Zainab II di Kota Bharu, pagi Jumaat lalu.

Wanita berusia 38 tahun itu berkata, bapanya yang menjalani kuarantin di rumah di Rantau Panjang dimasukkan ke h0spital selepas terkena ser4ngan str0k pada Khamis lalu, sebelum dimasukkan ke w4d Unit Raw4tan Rapi (1CU).

“Saya diberitahu yang abah dah tak ada pagi Jumaat, pukul 8.20 pagi. Adik beritahu dalam grup WhatsApp yang jantung abah dah berhenti.

“Masa tu saya tengah tunggu nak buat pembed4han mata pukul 10 pagi. Kiranya peringkat terakhir sebelum dibawa masuk ke dewan bed4h,” katanya kepada mStar.



Bapa Wani selamat dikebumikan di Rantau Panjang, Kelantan.

Mengulas lanjut, Wani berkata, dia mengalami masalah Retinal Detachment, membabitkan retina dan soket mata kiri, menyebabkan penglihatannya kabvr dan berlaku titik bvta.

Namun, anak kelahiran Kota Bharu itu ia tidak dapat menyembunyikan perasaan sebaknya saat mengenang detik bapanya dimasukkan ke h0spital sehari sebelum pembed4han mata.



Bacaan Yasin bersama ahli keluarga menerusi video secara dalam talian, sehari sebelum bapa Wani men1nggal dunia.

“Allahu seb4k. Mula-mula terdiam, tak tahu nak beri reaksi macam mana. Hati dah rasa tak sedap sebab dapat tahu abah krit1kal.

“Terfikir sama ada saya atau abah yang tak bangun selepas ni. Tapi sebelum pembed4han lagi dah dapat tahu yang abah ‘tak akan bangun dah’. Saya sedih.

“Tapi operation mata saya tetap diteruskan sebab mata agak kritikal dan saya juga tak boleh balik kerana arw4h abah posit1f Cov1d-19. Adik-adik yang uruskan di kampung bersama pihak KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) dan bomba,” ujarnya yang merupakan anak keempat daripada 15 beradik itu.



Wani (dua, kiri) bersama arwah bapa (kiri) serta ahli keluarga.

Menurut Wani, dia kali terakhir bertemu dengan bapanya pada Jun tahun lalu, dan antara perbualan terakhir mereka berdua adalah dua minggu lepas bagi memaklumkan dirinya baru menamatkan pengajian Ijazah Doktor Falsafah (PhD) semester pertama.

“Abah sangat suka anak-anak sambung belajar. Abah lah sebab utama saya sambung belajar. Sekarang ‘tulang belakang’ saya dah tak ada.

Doktor bius di bahagian mata, jadi pembed4han dalam keadaan sedar. Penglihatan ketika itu agak k4bur dan hanya nampak cahaya kuning silau sahaja. Tiba-tiba saya nampak arw4h abah

WANI

“Abah berpesan, macam mana pun kita jah4t pada pandangan orang, senyum je. Sebab hanya Allah sahaja yang tahu kebaikan kita.

“Jangan tinggalkan solat dan jangan tinggalkan sedekah. Takkan papa kedana kalau kita bersedekah,” kata Wani yang mengikuti pengajian komunikasi di Universiti Utara Malaysia (UUM) di Sintok, Kedah.



Wani (kiri) berpegang kepada pesanan dan nasihat arw4h bapanya (kanan).

Wani yang merupakan pegawai tadbir berkata, pembed4han matanya berlangsung selama kira-kira dua jam di H0spital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) di Kuala Lumpur, kira-kira lebih sejam selepas bapanya menghembuskan nafas terakhir.

“Doktor b1us di bahagian mata, jadi pembedahan dalam keadaan sedar. Penglihatan ketika itu agak k4bur dan hanya nampak cahaya kuning silau sahaja. Tiba-tiba saya nampak arw4h abah.

“Alhamdulillah, pembedahan selama dua jam berjalan lancar. Cuma doktor pesan tak boleh banyak menangis sebab mata memang akan pedih.

“Memang pedih, tapi apa yang saya boleh buat. Terpaksa juga tahan pedih tu sebab menangis kerana kehilangan abah. Memang sangat sakit,” katanya yang kini dalam proses penyembuhan selepas pembed4han mata.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : mStar