Insaf Dengan D0sa2 Silam, Warga Emas Nekad Tinggal Di Perkuburan Banyakkan Amalan

Baru-baru ini, media Indonesia dikejutkan dengan cerita seorang warga emas yang tinggal berseorangan di kawasan perkubvran.

Difahamkan lagi, warga emas bernama Abah Sarji itu nekad menghabiskan sisa-sisa hidupnya di tanah perkuburan kerana ingin menebus d0sa masa lampau.

Dia Ingin sentiasa mengingati m4ti

Ujarnya, dia ingin menebus segala dosa yang dilakukan ketika zaman muda dan mengingati mati. Tambahnya lagi, dia mahu bersendirian untuk memperbanyakkan amal ibadat.

Pondok kecil yang didiami warga emas berusia 102 tahun itu diperbuat daripada buluh dan hanya berkeluasan 2×2 meter persegi. Selain itu, Abah turut berkongsi pengalamannya bertemu dengan makhluk halus di kawasan itu.

“Mereka sering keluar dari dalam kubur terutamanya yang belum sampai seminggu. Orang kata itu adalah si mati yang tidak tenang di dalam kubur menyebabkan dia keluar dari kuburnya pada malam tertentu,” dakwanya.

Tinggal sendirian, anak & cucu kirimkan makanan



Apabila ditanya tentang makan dan minum, Abah menjelaskan ada yang mengirimkan makanan kepadanya termasuklah anak dan cucu. “Anak cucu datang dan kirimkan. Biasanya makanan atau pun rokok,” katanya.

Sejak Abah menetap di pondok kecil itu, dia sudah tidak memakai baju. Menurut salah seorang penduduk tempatan, Abah tinggal di situ meskipun masih mempunyai anak dan keluarga.

Namun begitu, isterinya dikatakan sudah tidak mampu berjalan dan mendengar oleh kerana faktor usia.

Sumber: Kompas.com (Rachmawati), Tribun News via borakdaily