Empat tahun menanti akhirnya dapat kemb4r tak seiras versi rare… seorang rupa Melayu, seorang lagi macam mat saleh tapi mata sepet!

LEBIH empat tahun Noor Azlinee A.Kadir dan pasangannya menunggu untuk menimang cahaya mata mereka sendiri.

Pelbagai usaha dilakukan termasuk menjalani raw4tan kesuburan menggunakan laser di sebuah pusat perubatan di Kelantan.

Berkat kesabaran, mereka akhirnya dikurniakan sepasang kemb4r tak seiras yang cukup ist1mewa apabila salah seorang daripada bayinya memiliki kulit dan rambut berwarna cerah.

Mendapat jol0kan Mat Salleh-Korea, Che Muhammad Sollehin Che Azmi yang kini berusia enam tahun mula menjadi perhatian ramai sebaik dia dilahirkan.

Berkongsi pengalaman lucu sewaktu melahirkan Che Muhammad Sollehin, Noor Azlinee berkata anaknya itu selamat dilahirkan secara normal manakala adiknya, Che Muhammad Asyraf Che Azmi dilahirkan melalui pembed4han ces4re4n lebih kurang sejam kemudian.

“Masa dia keluar memang saya terkejvt sikit sebab nampak macam putih tapi doktor terus bawa ke bilik sebelah kemudian panggil suami. Jururawat semua hilang pergi bilik sebelah sebab masing-masing excited nak tengok mata dia, mereka kata hanya satu dalam sejuta je baby alb1n0 yang bermata merah tapi mata dia normal je.

“Suami saya pula lepas azankan anak dia keluar tanya mak saya kita ni ada keturunan orang put1h ke? Mak saya terkejvt, pel1k la bila dia tanya macam tu tapi bila dia tengok anak saya dia sendiri pun terkejvt.

“Suami saya cakap setiap kali dia pergi tengok anak, penuh doktor tengah tengok anak saya, masing-masing semua teruja,” ujarnya lucu.


Sollihin turut menarik perhatian para doktor dan jururawat yang tidak putus-putus melawatnya.

Menurut Noor Azlinee atau lebih senang disapa Azlinee, dia hanya dapat melihat anaknya itu pada keesokan hari selepas melahirkannya.

“Bila saya sedar, memang mak dengan suami dah beritahu pasal anak saya tapi saya tak boleh nak bayangkan, putih macam mana? Rupa dia macam mana? Memang tak sabar-sabar nak tengok.

“Bila tengok dia memang saya rasa teruja jugalah sebab Allah nak bagi kita sesuatu yang ist1mewa ni mesti ada sebab, saya memang tak ada sekelum1t pun rasa kecew4, lebih kepada tak sangka dengan apa yang saya dapat,” katanya.

Tambah Azlinee dia pada mulanya tidak menyangka ham1l anak kembar kerana Che Muhammad Sollehin hanya ‘men0njolkan diri’ ketika dia menjalani pemeriksaan sewaktu usia kandungannya sudah mencecah tiga bulan.

“Sollihin sepatutnya adik sebab masa scan enam minggu nampak adik dia je, bila scan tiga bulan baru nampak dia… itu pun doktor tak bagi maklum pada keluarga lagi sebab j4ntung tak fully devel0ped, bila dah nak masuk bulan ke empat baru doktor check semula dan s4hkan yang dia hidup,” katanya.


Azlinee dan pasangannya menunggu lebih empat tahun sebelum dikurniakan pasangan kembar ini.

Menurut Azlinee anaknya itu bagaimanapun tidak sama seperti kanak-kanak alb1n0 yang lain.

“Nak cakap alb1n0 pun mungkin dia hanya di peringkat awal sebab dia tak macam kanak-kanak alb1n0 yang lain, dia boleh keluar main p4nas, dia tak ada masalah buka mata atau s1lau.

“Memang dah bawa jumpa pak4r kulit dan mata, tak ada m4salah cuma dia rabun jauh sedikit itu pun doktor kata tak perlu pakai cermin mata lagi

“Orang kata alb1n0 ni biasa ada keturunan, kami kurang pasti. Cuma ayah kepada nenek budak ni memang kahwin dengan mat sal1h mata biru, dia ni generasi ke lapan, saya dengan suami pula memang ada keturunan C1na, jadi tak pastilah,” katanya.

Menurut Azlinee, Sollihin seorang kanak-kanak yang sangat cerdas.

“Otak dia cekap dan dia sangat cepat belajar, dekat sekolah apa yang cikgu ajar sekali je dia dah boleh ingat.

“Bila saya ajar dia baca Al-Quran pun memang dia sangat mudah tangk4p,” katanya.


Sollihin seorang kanak-kanak yang sangat cerdas dan aktif.

Tambahnya, kedua-dua kembar tidak seiras ini bagaimanapun mempunyai peranga1 yang berbeza bagaikan langit dengan bumi.

“Sollihin suka makan makanan kampung, sayur air sebab dia membesar dekat kampung sampai umur dia setahun setengah baru saya ambil dia tinggal dengan saya dekat Bangi.

“Adik dia pula susah sangat nak makan, Sollihin masa kecil susah makan tapi lepas saya ikhtiar macam-macam bagi makan madu la, sekarang dia sangat berselera makan.

“Dari segi peranga1 pula adik dia pend1am, cakap bila perlu je tapi Sollihin ni sangat peramah, dia suka pergi jalan ke rumah jiran sebelah. Kadang ajak saya pergi rumah jiran tapi masa tu duduk dekat Bangi, orang tu pagar pun tak buka, macam mana nak pegi main,” katanya.


Kedua-dua beradik ini juga merupakan cucu sulung keluarga Azlinee.

Menurut Azlinee mereka sekeluarga kini pindah dan menetap di Bukit Bunga, Kelantan dan ini secara tid4k langsung memberi peluang kepada Sollihin untuk kembali dengan rutinnya melawat rumah jiran tetangga.

Tambah Azlinee sikap anaknya yang peramah ini bagaimanapun memaksa mereka untuk lebih berhati-hati apabila berkongsi sebarang maklumat dengan anaknya ini kerana b1mbang dia tidak boleh ‘simpan rahs1a’.

“Mulut dia spontan jadi abah dia cakap bah4ya hal-hal penting tak boleh cakap depan dia sebab dia akan pergi kongsi dengan semua orang.

“Dia dekat kampung ni akan jalan sorang-sorang pergi bercakap dengan jiran sebelah rumah, dia cerita habis semua benda, benda yang kami nak rahs1a pun dia cerita.

“Kadang bila orang tanya kami jadi terp1ngga-p1ngga siapa yang bagitahu semua ni,” kata Azlinee.


Pasangan adik beradik ini sering menarik perhatian orang ramai kemana sahaja mereka pergi.

Menurutnya, anaknya ini turut menjadi perhatian setiap kali mereka sekeluarga keluar ke mana-mana.

“Kami selalu pergi Tha1land jadi pernah sekali tu kami nak check-in hotel orang tu tegur, eh datang lagi. Mereka ingat kami disebabkan dia.

“Lepas tu pernah juga kami pergi ada satu event ni, dekat situ penuh dengan mat sal1h, mereka ajak anak saya ambil gambar sebab rambut sama warna,” katanya.

View this post on Instagram

 A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Sumber : mStar