D4da rasa nak pecah, 2 jiran dah ‘t3was’! Pes4kit C0v1d-19 terpaksa berlari ke katil pakai alat pernafasan demi selamat ny4wa sendiri- “Kalau lambat, saya akan m4ti”

TERPAKSA tidur meniarap, dada rasa nak pecah dan melihat bukan satu tapi dua individu bersebelahannya ‘t3was’ dalam pertarungan mereka mel4wan C0v1d-19 – tiada lain yang difikirkan Mohd Syaham Saupy selain m4ti.

Dia yang baru sahaja dibenarkan keluar hospital beberapa hari lalu setelah bergelut dengan C0v1d-19 selama lebih kurang 12 hari, kini masih lagi terlantar tak bermaya, kesan daripada v1rus tersebut.

“Saya masih belum sembuh sepenuhnya, masih perlu berjuang sebab kesan C0v1d-19. Walaupun dah discaj 2 Jun lalu, saya masih tak boleh berdiri lama… rasa pening.

“Jadi sejak balik rumah sehingga sekarang saya masih terbaring dan masih lagi bergantung pada ubat-ubatan,” katanya kepada mStar.

Gej4la awal

Berkongsi pengalamannya dijangkiti v1rus yang kini sudah meragut lebih 3.72 juta nyawa di seluruh dunia, Syaham berkata dia mula mendapat gejala awal pada 19 Mei iaitu dua hari selepas isteri dan seorang anaknya disahkan positif.


































Syaham berdepan dengan s1mptom yang teruk ketika dij4ngkiti C0v1d-19.

“Pada 17 Mei isteri dan seorang anak saya memulakan kuarantin kendiri di rumah jadi kami tinggal di bilik berasingan.

“Isteri saya hilang deria rasa, anak saya dua-dua langsung tak ada gej4la saya pula rasa seakan-akan demam d3nggi, rasa s4kit-s4kit badan kemudian lenguh.

“Mulanya saya ingat biasa je, saya tak buat ujian lagi tapi saya minta nasihat daripada rakan doktor yang kemudiannya mencadangkan saya buat ujian sendiri,” katanya.

Diarahkan kuarantin di Maeps

Pada 20 Mei, dia bersama seorang lagi anaknya disahkan positif dan mereka sekeluarga kemudiannya diarahkan untuk menjalani kuarantin di Pusat Kuarantin dan Rawatan Ber1siko Rendah Maeps.

“Mula-mula saya cuba bincang untuk kuarantin di rumah je sebab alang-alang semua positif, saya sangkakan apa yang saya alami sama macam kebanyakan kawan saya lain yang pernah positif C0v1d-19, mereka ada gejala juga tapi lepas tempoh kuarantin mereka okay.

“Tapi pegawai dekat Pusat Kesihatan Daerah tu berkeras dan minta saya pergi ke Maeps juga.

“Bila sampai dekat sana masa proses screening dijalankan anak-anak dan isteri saya semua lepas, mereka dapat gelang lepas tu diarahkan ke katil untuk menjalani kuarantin, tapi saya ‘sangkut’,” ujarnya.



Isteri Syaham dan anak sulung mereka (tiga dari kiri) disahkan positif dua hari lebih awal.

Menurut Syaham dia disahkan mengalami jangkitan pada paru-paru dan setelah ujian X-ray serta darah dilakukan, dia ditempatkan di bahagian pes4kit ber1siko tinggi.

“Pada 25 Mei saya mula rasa tak boleh bernafas, saya jumpa jururawat untuk minta ubat sebab saya pening, tapi doktor dekat situ nampak saya, dia kata awak ni dah lain macam.

“Doktor tarik saya ke katil dan bagi oksigen, hari yang sama saya dipindahkan Hospital Sungai Buloh,” katanya.

Keadaan semakin kritikal

Malangnya, sewaktu di hospital keadaan kesihatannya semakin merosot.

“Malam pertama saya duduk dalam bilik… kira keadaan saya masih belum high risk sangat, nurse pun jauh. Tapi pernafasan saya makin teruk, oksigen saya jatuh bawah 90 (normal 95) walaupun dengan bantuan alat pernafasan.

“Saya kemudian diletakkan berdekatan dengan kaunter nurse dan dipantau 24 jam tapi masa tu keadaan saya semakin teruk.

“Saya diberi bantuan nebulizer, saya tengok tahap yang diberikan pada saya dah hampir maksimum tapi saya masih lagi langsung tak boleh nak bernafas,” katanya.



Syaham menjalani kuarantin Maeps.

Rasa nak m4ti, dada macam nak pecah

Disahkan berada di tahap 4, Syaham berkata ny4wanya kini bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

“Kalau buka je alat pernafasan rasa macam nak m4ti, dada rasa macam nak pecah.

“Kalau nak pergi ke bilik air saya kena rancang betul-betul sebab saya ada beberapa saat saja untuk bertahan, kalau lambat sampai ke katil semula, saya rasa saya akan m4ti.

“Jadi saya akan buka alat pernafasan kemudian lari, selepas beberapa saat dalam tandas saya akan lari semula untuk pakai alat pernafasan,” katanya.



Kedua-dua anak dan isteri Syaham dibenarkan pulang selepas tamat tempoh 10 hari kuarantin di Maeps.

Kem4tian yang tak disangka-sangka

Namun segala kes4kitan yang dialaminya tidak dapat menandingi perasaannya sewaktu menyaksikan dua orang pesakit lain tewas dalam pertarungan mereka.

“Mula tu ada seorang pakcik duduk katil sebelah men1nggal tapi yang betul-betul buat saya terasa bila ada seorang abang ni, dia muda umur dalam 40an, siang tu dia boleh bercakap dan bersembang.

“Dia nampak lebih sihat daripada saya, saya tak boleh bangun, terbaring je. Tapi malam tu tiba-tiba oksigen dia drop dia men1nggal sekelip mata, macam tu je.

“Yang tu buat saya betul-betul trauma, masa tu saya fikir saya kalau tidur ni entah-entah saya dah tak bangun lagi,” katanya sebak.

“Kalau buka je alat pernafasan rasa macam nak mati, dada rasa macam nak pecah.”

Men1pu setiap hari

Menurut Syaham walaupun dengan sokongan rakan-rakan serta keluarga dia masih berasa hilang semangat serta hampir berputus asa.

“Sepanjang di sana ramai kawan dan keluarga mesej tapi saya tak balas sebab saya tak ada kekuatan nak balas, masa tu saya rasa berada di tahap paling rendah dalam hidup.

“Bila saya ada tenaga untuk tengok telefon saya akan baca je mesej kemudian menangis dan tutup telefon.

“Setiap hari juga saya akan WhatsApp adik beradik, saya tipu mereka, saya suruh beritahu dekat mak saya sihat, hari ini saya semakin pulih InsyaAllah boleh keluar, walhal saya masa tu fikir m4ti je,” ujarnya.



Berat badan Syaham turun 11 kilogram setelah 12 hari bertarung nyawa menentang C0v1d-19.

Tidur meniarap

Menurut Syaham dia juga terpaksa tidur secara meniarap bagi membantunya bernafas dengan lebih baik.

“Bila paru-paru dah tak berfungsi memang kena tidur meniarap untuk buka paru-paru, jadi bayangkan berapa minit je kita boleh tidur dalam keadaan macam tu, memang rasa macam jarum jam tu tak bergerak.

“Sakit belakang tak payah ceritalah, memang sepanjang 12 hari saya di sana berat saya turun 11 kilogram,” katanya.

“Dia nampak lebih sihat daripada saya, saya tak boleh bangun, terbaring je. Tapi malam tu tiba-tiba oksigen dia drop dia mening gal sekelip mata, macam tu je.”

Tidak pasti j4ngkitan dari mana

Sehingga kini tidak dapat dipastikan bagaimana dia sekeluarga boleh dij4ngkiti v1rus tersebut.

“Saya bekerja sendiri di rumah jadi kontak saya mungkin sewaktu saya ke kedai runcit, itu sahaja. Isteri saya bekerja di pejabat tapi bila dia positif, semua rakan di pejabatnya perlu buat swab test juga, tapi keputusan mereka semua negatif.

“Ini maksudnya sekarang ni bukan soal kluster mana lagi dah tapi v1rus ini memang sudah berada dalam komuniti,” katanya.

Kerja boleh dicari, nyawa tiada ganti

Dia turut meminta masyarakat untuk bersabar serta mengikut segala arahan yang dikeluarkan kerajaan termasuk untuk tidak keluar sewenang-wenangnya.

“Kalau pada permulaan ada yang rasa ini cuma konspirasi, cukuplah, kita dah setahun lebih melawan C0v1d-19 ni dan virus ini sekarang dah ada dalam komuniti , jadi kita perlu buat apa yang kita mampu untuk jaga keluarga kita.

“Memang tak dinafikan ramai yang terkesan, mereka hilang pekerjaan, tapi bagi saya yang ada pengalaman kena C0v1d-19 ni, saya rasa baiklah saya hilang pekerjaan dari hilang nyawa, tak apa hilang kerja saya boleh cari kerja baru, hilang nyawa apa akan jadi pada anak dan isteri saya,” katanya.

Dia turut menzahirkan perasaan simpati terhadap barisan hadapan yang terpaksa mer4wat pes4kit dalam jumlah yang begitu ramai pada satu-satu masa.

“Dulu saya hanya tengok dekat TV dengar cerita, tapi bila tengok sendiri memang kesian sangat pada mereka. Saya memang berterima kasih sangat pada mereka yang menjaga saya.

“Ada yang bekerja sampai 12 jam tanpa henti, mereka memang nampak penat sangat dan saya tak tahu sampai bila mereka ni mampu bertahan,” ujarnya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : mstar