Anak Pertama (SuIong) Slalu Kena Marah Tapi Sebenarnya DiaIah PaIing lstimewa Di Hati Mak Ayah

Anak sulung adalah insan pertama yang ada dalam rahim ibu menjadikan dia cukup istimewa berbanding anak-anak lain.

Betulkah kenyataan tersebut?

Menurut Dato’Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah, anak pertama atau sulung mempunyai karektor yang tenang, bertolak ansur dan mudah diajak berbincang.

Malahan anak sulung juga biasanya lebih cemerlang berbanding adik-beradik yang lain.

Mereka dikatakan lebih cenderung menjadi contoh kepada adik-beradik yang lain.

Anak Sul0ng Juga Berkebolehan Memvjuk Orang Lain Sehingga Mampu Meng4wal Orang Lain Dan Situasi Yang Menyukarkan.

Tetapi adakalanya anak sulung agak sens1tif dan mem1nta perh4tian yang lebih jika diabaikan oleh orang lain terutama ibu bapa serta adik-ber4dik lain.

Eg0 adalah istilah paling tepat unutk mereka.

1. Eg0

Walaupun mampu bert0lak ansur, tetapi anak sulung sebenarnya lebih d3gil dan eg0 dalam segala hal. Dengan kata lain mereka tak mahu dipandang rendah dalam segala hal apatah lagi diperkecilkan kebolehannya. Malahan anak sulung tidak suka diarahkan segala t1nd4k tanduk yang bakal mereka lakukan.

2. Bert0lak ansur dan ras1onal

Walaupun tegas namun anak sulung masih mampu untuk bertolak ansur dalam segala hal. Mungkin ini disebabkan mereka cuba bers1kap ras1onal dalam segala hal terutama sekali kepada adik-beradiknya.

Memang betul kadangkala anak sulung lebih tegas berbanding anak lain. Mungkin sebagai ketua kepada adik-adiknya, karektor ini lebih terserlah. Mungin kerana cuba mempamerkan sikap dan rasa tanggungjawab mereka kepad aibu ayah serta kesemua adik-beradik lain.

3. Mengawal orang lain

Hal ini selalu dikaitkan dengan keupayaan anak sulung yang pandai bermain dengan kata-kata. Keramahan serta pergaulannya yang lebih luas membolehkan dia mengawal sitvasi dan orang lain di sekeliling. Hal ini juga mungkin disebabkan rasa hormat adik-beradik lain kepada anak sulung yang lebih banyak pengalaman dan ilmunya.

4. Lebih bijak

Sebagai orang yang terawal, anak sulung dilihat lebih bijak dalam segala hal. Ini termasuklah berjaya di dalam pelajaran dan kerjaya. Kegigihan ini didorong oleh rasa ingin dicontohi oleh orang lain terutamanya adik-beradiknya.

Ingat, pengaruh anak sulung sangat besar kepada adiknya. Cara dia melayan adik dibawah nya akan menentukan juga bagaimana sikap anaj kedua, ketiga dan seterusnya. Ia bagaikan sebuah cycIe yang berhubung kait.

Sekiranya mereka kerap bergaduh, berebut dan saling pvkul memvkul antara sayu sama lain pastinya adik adik dibawahya akan menjadi kasar.

Seterusnya, sikap dan per4ngai itu akan diperturunkan pula kepada adik adik yang seterusnya.

Sekiranya banyak per4ngai dan perbu4tan p0sitif yang ditunjukkan oleh anak sulung, adik adik lebih mudah menurut.

BETAPA BESARNYA PENGARUH ANAK SULUNG

Saya selalu memerhatikan apabila anak sulung saya mengaji, adiknya pasti akan duduk dan ikut bersama sehingga dia habis mengaji.

Betapa besar nya pengaruh anak sulung di dalam pemb3ntukan suasana yang harmoni di dalam rumah anda.

Oleh itu, sebelum anda menambah bilangan ahli keluarga jangan lupa untuk ‘berbincang’ bersama anak sulung anda agar mereka bersedia memikul tanggungjawab sebagai kakak/abang.

‘PERKASAKAN’ SI SULUNG DENGAN ILMU & CONTOH

Sebelum anak menambah ahli baru pastikan dalam keluarga pastikan juga anak sulvng sudah diperturunkan ilmu serta contoh yang baik untuk mereka aplikasikan bersama adik adik yang lain.

PASTIKAN LAYANAN TIDAK BERUBAH WALAU PUN SUDAH BERADIK

Kita juga harus memastikan cara kita melayan anak sulung ini tidak berubah walaupun sudah ber4dik. Ingat, pengaruh Abang dan Kak Long Kawasan itu kuat. Untuk memastikan mereka melayan dan menguruskan adik dengan baik, ianya bermula bagaimana ibu dan ayah mendidik anak yang sulung.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Ya.